- أهم الأخباراخترنا لكسوشيال ميديا

كلنا معاك يا معاذ يتصدر تويتر.. تعرف على القصة الكاملة

دشن نشطاء مواقع التواصل الاجتماعي هاشتاج «كلنا معاك يا معاذ»، لتقديم الدعم له ضد إدارة الكلية.

وهدّد الطالب معاذ بكلية الطب جامعة بنها إدارة الكلية بالانتحار من أعلى مبناها، إذا لم تصحح ما وصفه بخطأ إداري سيتسبب في زيادة فترة دراسته إلى 9 سنوات.

وحكي معاذ أن أزمته تتلخص في رفض الكلية تظلمه للحصول على نصف درجة فقط ستساعده في اجتياز السنة الدراسية.


وكتب الطالب معاذ: «انا خدت قرار نهائي ان اخر محاولة مع ادارة الكلية الاسبوع دا علشان ابرأ ذمتي قدام ربنا اني حاولت لاخر نفس ولو منفعش هطلع فوق السطح وانتحر أنا خلاص مستقبلي ضاع انا هقعد 9 سنين في طب بسبب اخطاء إدارية ومحدش عايز يعترف بغلطه انا اتدمرت نفسيا انا بقيت اعيط كل يوم بسببكم ولينا رب نتقابل عنده واللي ليه حق هياخده عند ربنا (وعند الله تجتمع الخصوم) اللهم اني اشهدك انني قد ظلمت ظلما بينا اللهم اني قد ضاق بي الحال فاسألك فرجا قريبا حسبي الله ونعم الوكيل وعند الله نلتقي».

ودشن أصدقاء الطالب وسما على موقع التدوينات القصيرة «تويتر» لتقديم الدعم له، وكتب «Mahmoud Samir»:   «معاذ يعني المثابرة يعني الاجتهاد يعني المذكرات الي كان بيعملها وبيطبعها للطلبة بسعر زهيد معاذ الي كان حائط سد قدام ظلم الادارة لأي طالب في كلية يعني البسمة والأمل في عيون الدفعة 36 معاذ اتظلم ظلم بين مرتين حسبنا الله ونعم الوكيل».

وأضاف «TAREK»:  «معاذ اكتر شخص مقبل على الحياه وديما سباق بالخير والكل يشهد له بكده من ايام ثانوي في السعوديه لحد الكليه هنا في مصر وعمره ما اتاخر عن حد شخصيه مجتهده وبتطور من نفسها وحافظ كتاب ربنا يعني بعيد كل البعد عن فكرة الانتحار شوفو الخنازير عندنا وصلوه لايه!!!».

وقالت طالبة بحساب باسم «Hajar»: حقيقي كنت ببصله وأخد منه امل واستغرب قوته وضحكته واقول يارب سبحانك وانت مثبت قلبه كدا وسنة أولى كان بيساعدنا كتير ومبتجيش سيرته الا بكل خير وانه مثال للاحترام والقوة ربنا يقويه وينصره حقيقي».

فيما قال« Ahmed Abdulmageed » كان اكتر الناس اللي شغاله وضحكته مبتسبش وشه وخدم الدفعات كلها بس حسيته ورده بتدبل كده ايام السمر بتاعه وانو النور اللي كان عامله ف الايفنتات وف الشغل ككل انطفي وآخر مره ع الكافتريا مسلم عليه كان وشه اصفر وقاعد لوحده سرحان اوي والبوست ده يمكن قتل الواحد بجد »

أخبار ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى